Menu Er is nog meer
Dirks wagenpark door de jaren heen Dirks wagenpark door de jaren heen

Dirks wagenpark door de jaren heen

Vrachtwagens fascineren jong en oud. Dat is altijd geweest. Zowel de vrachtwagens van eind jaren vijftig als de machtige trucks van nu zijn blikvangers van formaat. Liefhebbers staren ze met ontzag na, maar ook een argeloze voorbijganger kan zo’n truck niet ontgaan. Heb je de fonkelnieuwe Dirk 75 Jaar-vrachtwagens al gespot?

De eerste vrachtwagen van Dirk – en daarmee de opvolger van paard en wagen waarmee hij toch de basis legde in 1942 – is een zogenaamde zijlader. Het is 1957 en op deze zijlader staat een grote sticker afgebeeld met tekst: “Dirk van den Broek onmiddellijke kwaliteitsgarantie”. De handel staat los gestapeld in de wagen, deze wordt met de hand doos voor doos in- en uitgeladen.

Dirks wagenpark door de jaren heen

Begin jaren zestig krijgt Dirk de eerste bakwagen met laadklep, een vorm die we eigenlijk nog steeds kennen. Later komt achterop die laadklep een ‘klik-klak-lijst’. Zo noemt men dat bij Dirk: een fotolijst op posterformaat. In deze lijst – die goed zichtbaar is voor het andere verkeer – staat altijd een biljet met daarop de aanbiedingen van die week. En is die niet voorradig, dan een poster met de rode Dirk-tas.

Dirks wagenpark door de jaren heen

Dirk beschikt tegenwoordig over de nieuwste vrachtwagen combinaties.
Zoals de Iveco Stralis NP die onder andere het land doorkruist als de vrachtwagen met daarop het logo Dirk 75 Jaar. De eerste truck die rijdt op vloeibaar aardgas, met de prestaties en rijeigenschappen van een diesel.

De transporteur kiest met dit type trucks volledig voor een speerpunt als duurzaamheid: 15% lagere uitstoot van CO2, 70% lagere NOx-uitstoot en 95% minder fijnstofemissie.

Ook bijzonder is de enorme vrachtwagen met trailer én aanhangwagen. Een grote, rijdende reclamezuil die dankzij digitale technieken zo wordt aangepast. De dubbele trailer bezoekt vooral de ver-weg-filialen, zoals de winkels in het oosten van het land.

Typisch Dirk

De manier waarop dat gebeurt is ook indrukwekkend. Bij het ene filiaal wordt de aanhanger afgekoppeld en vervolgens rijdt de vrachtwagen naar het andere filiaal om de trailer te legen. Als dat is gebeurd, kan ook de geleegde aanhanger worden opgehaald. Handig toch? Typisch Dirk.

Dirks wagenpark door de jaren heen