Menu Er is nog meer
Dirk de slijterij: hoe Nederland wijn leerde drinken Dirk de slijterij: hoe Nederland wijn leerde drinken

Dirk de slijterij: hoe Nederland wijn leerde drinken

We zijn het inmiddels gewend om voor een aantrekkelijke prijs bij de plaatselijke supermarkt onze wijn te scoren. Zo was het in de jaren vijftig niet. Het was Dirk van den Broek die de doorbraak forceerde. Hij maakte het onmogelijke mogelijk.

Wijn drinken was lange tijd vooral een bezigheid voor en door het meer welgestelde deel van Nederland. Goede wijn was kostbaar. De flessen kwamen immers van ver. Wel helemaal uit Frankrijk, Spanje en Italië. Landen waar de ‘gewone man en vrouw’ toen nog niet naar op vakantie gingen.

Dirk van den Broek bracht daar verandering in. Hij maakte het in 1965 mogelijk om via een spaaractie in aanmerking te komen voor een geheel verzorgde vakantie van 10 dagen met de bus naar het Italiaanse Gardameer. Op de weg terug naar Nederland werden zijn bussen aangevuld met de lekkerste Italiaanse wijnen die Dirk van den Broek ‘thuis’ voor een aantrekkelijke prijs verkocht. Eerst in zijn restaurants en later ook in zijn supermarkten.

Het mooiste voorbeeld van hoe Dirk van den Broek Nederland indirect wijn leerde drinken was misschien wel via de actie in zijn restaurant Dirck Dirckz, op de hoek van het Kwakersplein en de Bilderdijkstraat in Amsterdam-West. Daar kreeg je bij het gerecht ‘Kip in ‘t pannetje’ voor 75 cent een glas wijn ‘aangeboden. Dat kon dus omdat Dirk van den Broek de wijn zelf importeerde.

Nog in datzelfde jaar startte Dirk van den Broek met de verkoop van zijn wijn vanuit speciale wijnwinkels. Het begon met het Wijnpakhuis aan de Kinkerstraat in Amsterdam-West. Later opende hij de Drankenkelder (1968) in Amsterdam-Osdorp en de Drankenhal (1970) aan de Nieuwpoortstraat, de grootste slijterij van Europa. Vanaf 1977 kregen alle slijterijen die onder Dirk vielen allen dezelfde naam: DirkckIII.

Dirk van den Broek zou Dirk van den Broek niet zijn als hij geen prijzenoorlog ontketende binnen de wereld van de slijterijen. Ten strijde trekken tegen de hoge verkoopprijzen van de fabrikanten behoorde nu eenmaal tot zijn dna. Het leidde tot de start van de ‘drankenoorlog’in 1977. Ook die strijd won hij uiteindelijk. Met als resultaat: goedkoper gedistilleerd (jenever, cognac, whiskey, etc.) voor de klant.