Menu Er is nog meer
Dirk en de langlopende leveranciers: Uniekaas Dirk en de langlopende leveranciers: Uniekaas

Dirk en de langlopende leveranciers: Uniekaas

Toen Digros, later Dirk, in 1972 vanuit Katwijk startte gebeurde dat met een vaste leverancier van voorverpakt kaas. Dat was een ‘kaasboer’ uit de regio: Jan van Vliet, kaasgroothandel uit Voorhout. De naam van het bedrijf: Uniekaas.

Jan van den Broek selecteerde de broers als kaasleverancier op basis van zogenaamde service-merchandising. Uniekaas leverde twee keer per week, zowel Nederlandse als buitenlandse kaas. Van Vliet had maar liefst zes verschillende soorten kaas. Hij pakte het groots aan. Hij ontwikkelde allerlei activiteiten zoals demonstraties en kaasproeverijen.

De winkels waar die activiteiten plaatsvonden, hadden er geen omkijken naar. Van Vliet hield zelf de voorraad bij, vulde aan waar nodig, ruilde bedorven goed om en hield de koeling netjes. Bij verbouwingen of nieuwbouw kreeg Van Vliet de kaaskoeling toebedeeld met maar een opdracht: vullen! Het assortiment was vooraf al afgesproken met Digros, maar Van Vliet probeerde hier en daar nog wel eens een paar (nieuwe) artikelen uit.

Van Vliet bleef de vaste leverancier van kaas: zowel bij de uitbreiding van Digros in 1974 als bij de start van Dirkson in 1977. Hij huurde zelfs een aparte ruimte achter de kassa’s in de passage van het filiaal en begon daar een Verse Kaasshop. Van Vliet kreeg zelfs meer winkels toegespeeld, ook die van Dirk van den Broek in Amsterdam.

Tijdens de groots opgezette ‘Franse week’ in 1988 regelde Van Vliet een aantal studenten. Zij kregen een typisch Franse baret op het hoofd en een mooi schort voor. Van Vliet zette grote displays in de winkel. met de vorm van een Eiffeltoren. Studenten demonstreerden Franse kaas en stokbrood aan het publiek. Het motto: ‘Laat de klanten maar zoveel mogelijk Franse kaas proeven’. En: ‘Wij leren de Amsterdammers om Franse kaas te eten’.

Van Vliet verbond aan deze activiteit ook nog een prijsvraag: noem 5 soorten Franse Kaas en maak een slagzin af. Met als hoofdprijs een splinternieuwe auto: een Citroën AX. Uitgereikt door Dirk van den Broek jr. en Jan van Vliet namens, toen nog, KaasUnie. De actie werd uitgezet via diverse huis-aan-huisbladen zoals het Voorhouts Weekblad, maar ook het Witte Weekblad en De Echo. Het regende inzendingen.

De auto ging uiteindelijk naar Sandra Nettekoven en Arwin Honing. De winnende slagzin: ‘Een Frans avontuur beleef je bij alle Digros-filialen, want daar kun je aan Franse kaas je hart ophalen.’

Tot op de dag van vandaag, is de kaasgroothandel van Van Vliet (inmiddels UnieKaas) de hofleverancier van het Dirk-assortiment met Hollandse en buitenlandse kaas. Niet meer rechtstreeks aan het filiaal, maar centraal aangeleverd.