Menu Er is nog meer
Dirk en de Kanskoopjes: altijd iets nieuws voor weinig Dirk en de Kanskoopjes: altijd iets nieuws voor weinig

Dirk en de Kanskoopjes: altijd iets nieuws voor weinig

Dirk introduceert in 1972 een nieuw fenomeen binnen de supermarktwereld: de ‘Kanskoopjes’. Bakken met partijen unieke ‘non-foodproducten’. Voor een Dirk-prijs natuurlijk.

Tegenwoordig mag het dan heel gewoon zijn dat je bij een bezoek aan Dirk even een blik werpt in de bakken met aantrekkelijk geprijsde non-food-producten. Maar eind 1972 waren de cadeau-artikelen in de supermarkt helemaal nieuw. En ze waren vooral gericht op de toen naderende feestdagen. De Kanskoopjes waren geboren.

Het allereerste Kanskoopje van Dirk was een paraplu. Geen gewone paraplu, maar eentje die met een druk op de knop automatisch open klapte. Inmiddels is dat heel normaal, maar toen was het een regelrechte sensatie. Als warme broodjes gingen de nieuwerwetse beschermers tegen de regen over de toonbank.

Het uitgangspunt achter een Kanskoopje was ook eigenlijk heel simpel. Dirk had altijd iets nieuws in de aanbieding: 52 weken per jaar gegarandeerd. En wekelijks maar liefst 30 unieke partijen. Kanskoopjes kregen het predicaat ‘gemakkelijk’ en ‘functioneel’ of ‘leuk’ en ‘uniek’. Zo bood Dirk als Kanskoopje geen gewone papieren servetten aan, maar decoratieve servetten. Een groot verschil.

Kanskoopjes werden vaak ook gezien als ‘handig’ zoals theedoeken en sokken. En ze waren altijd ‘kwalitatief hoogwaardig’. Dirk speelde met de Kanskoopjes in op de verschillende seizoenen. Dat betekende schaatsen in de winter en bijvoorbeeld strandlakens en parasols in de zomer. Ook startte Dirk met de verkoop van speciale cadeau-artikelen voor vader- en moederdag.

De kick van het inkopen voor de afdeling Kanskoopjes van Dirk? Toch wel het starten van een rage. Of ergens op inhaken. Zoals die keer dat Dirk als eerste inhaakte op de verkoop van Sudoku, een puzzel met cijfers in plaats van met woorden. En nog niet eens zo heel lang geleden deed Dirk goede zaken met de verkoop van ‘spinners’, een rage die over was gewaaid uit de Verenigde Staten. Dirk was de allereerste winkel in Nederland die spinners voor een aantrekkelijke prijs verkocht.

De term Kanskoopjes bestaat inmiddels niet meer. Maar de goed gevulde bakken met wekelijks steeds nieuwe koopjes op een strategische plaats in de winkels van Dirk zijn gewoon gebleven. En geef toe: jij kijkt toch ook altijd even snel of er iets bij zit?