Menu Er is nog meer
Dirk de drogist: pruiken en condooms Dirk de drogist: pruiken en condooms

Dirk de drogist: pruiken en condooms

Je kunt het je misschien niet meer voorstellen, maar Dirk van den Broek groeide in de jaren zestig uit tot een serieuze speler in het ‘drogistwezen’: Dirx Drogist. Het geheim achter het succes? De verkoop van pruiken.

Toen Dirk van den Broek in 1963 in de Kinkerstraat – vlak naast de eerste supermarkt van Nederland – startte met Drogisterij van den Broek bleek dat direct een succes. Vooral de verkoop van allerlei haarverzorgingsproducten en andere ‘glimmertjes’ vormden een schot in de roos. Met als grootste publiekstrekker: de verkoop van pruiken.

De pruiken verkocht Dirk van den Broek in allerlei soorten, maten en kleuren. En iedereen mocht dat weten. De volledige etalage van het filiaal in de Kinkerstraat lag bezaaid met haarwerk: toupetten, haarstukjes en natuurlijk pruiken, heel veel pruiken.

Dirk Drogist

Een ander opvallend product waar Dirk de drogist (later) veel hoge ogen mee gooide: condooms. In eerste instantie vond de verkoop vanwege de schroom vooral ‘onder de toonbank’ plaats. Maar toen die ongemakkelijkheid er vanaf was, liep het crescendo met de verkoop van het voorbehoedsmiddel. Ook bracht Dirk de drogist jaarlijks een populaire folder uit met speeltjes voor in de slaapkamer.

De naam van Dirk de drogist veranderde opvallend vaak. De eerste naam, Drogisterij Dirk van den Broek, werd omgedoopt tot D-Dream Beautybar. Daar bleef het niet bij. Nog drie keer werd de naam aangepast. Pas in 1990 ontstond de naam Dirx Drogist. De drogisterijketen was ook de eerste met een zogenaamde fotocabine voor pasfoto’s en fotokopieën.

Inmiddels is die naam helemaal uit het straatbeeld verdwenen na de verkoop van Dirx Drogist aan A.S. Watson. Meer dan 60 filialen werden omgevormd tot een Kruidvat- of een Trekpleister-filiaal. Dit was vlak na de viering van het 50-jarig jubileum van Dirx Drogist in 2013.