Menu Er is nog meer
Dirk van den Broek: prijsvechter uit traditie Dirk van den Broek: prijsvechter uit traditie

Dirk van den Broek: prijsvechter uit traditie

Dirk groeide in 75 jaar tijd uit tot een hele bijzondere onderneming in Nederland. Oprichter Dirk van den Broek was een pionier. Begonnen als ‘Dirkie’, boerenzoon uit Amsterdam-West met een melkwinkel, opende hij in 1953 de eerste supermarkt van Nederland. Inmiddels staat de teller van het aantal Dirk-filialen op meer dan 120.

Grondlegger Dirk van den Broek is eigenzinnig. Altijd geweest. Hij zorgde met zijn koopmanschap voor opschudding. Maar altijd stond de klant voorop. Zo ging hij in 1962 voorop in de strijd tegen de vaste (hoge) verkoopprijzen die fabrikanten voorschreven. Dirk van den Broek ontketende daarmee diverse prijzenoorlogen. Die hij ook won.

Het verhaal van Dirk is onvergelijkbaar met dat van welke andere supermarkt dan ook. Met als centrale begrippen: ondernemerschap, klantgerichtheid, traditie, vernieuwingsdrang en actiebereidheid. Menig oer-Hollandse, traditionele retailketen worstelt met de identiteit. Oorspronkelijke formules vervagen. Maar Dirk bleef altijd zijn roots trouw. Een prijsvechter, eentje met een diepgewortelde traditie.

Zo begon Dirk van den Broek na zijn melkwinkel op 16 juni 1942 (Nieuws van de Dag: “Er is handlichting verleend aan de heer Dirk van den Broek”) met de eerste zelfbedieningswinkel van Nederland (1948). En daarna in de Kinkerstraat (1953), met de eerste echte supermarkt van Nederland. Dirk van den Broek maakte ook de eerste betaalbare reis naar het buitenland mogelijk: met de bus naar het Italiaanse Murialdo. Hij haalde als eerste softijs naar Nederland, ontdekt tijdens een wandeling met zijn vrouw in Venetië.

Dirk van den Broek introduceerde ook Italiaanse koffie (espresso en cappuccino). Hij leerde ‘de gewone man en vrouw’ wijn drinken dankzij een slimme in- en verkoop. En wie was de eerste die op grote schaal vers gebak maakte, invroor en verkocht onder de merknaam Pâtis? Inderdaad…

Als eerste discounter van ons land maakte Dirk van den Broek zijn omgeving Nederland vooral prijsbewuster. Hij bepaalde in hoge mate hoe wij vandaag de dag onze boodschappen kunnen doen. Typisch Dirk: Al 75 jaar de goedkoopste van Nederland.