Menu Er is nog meer
De winkelinrichting van Dirk: lange planken en tapis roulant De winkelinrichting van Dirk: lange planken en tapis roulant

De winkelinrichting van Dirk: lange planken en tapis roulant

Vaste klanten kunnen het interieur van hun favoriete Dirk vaak wel dromen. Logisch. Ze komen er bijna dagelijks en kennen de winkel(aankleding) als hun broekzak. De huidige vertrouwde winkelformule is het resultaat van vele vernieuwingen in 75 jaar Dirk.

Eigenlijk was er van een echte winkelformule in de allereerste winkel van Dirk van den Broek, de melkwinkel op het Mercatorplein in 1942, amper sprake. Soberheid stond voorop. Een toonbank met een verkoper en daar bestel je je liter melk of een ander zuivelproduct. Klaar.

Het werd anders toen Dirk van den Broek in 1948 de melkwinkel aan het Mercatorplein omtoverde tot de eerste zelfbedieningszaak van Amsterdam. De dan 23-jarige rasondernemer pikte het idee op uit de Verenigde Staten. Geen toonbank meer waar je op je beurt moest wachten. Uitgestald op lange planken langs de wanden stonden allerlei (toen nog) bijzondere artikelen als blikgroente, vis- en vleesconserven, soep, maar ook koek en snoep.

Onze supermarkten toen en nu

De volgende grote verandering aan het interieur ontstond toen Dirk van den Broek in 1953 de allereerste supermarkt van Nederland opende. Een enorm pand in de Kinkerstraat in Amsterdam-West met diverse afdelingen, meerdere etages en nieuwe producten: vriesvers vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en diepvriesproducten. En later ook: speelgoed, glaswerk, textiel en campingartikelen.

Dé noviteit in de jaren zeventig was de introductie van de zogenaamde ‘shop-in-shops’, aparte winkels net even voorbij de kassa met een eigen kleine toonbank. Mini-shops voor noten, kaas, vis, bloemen en planten maar ook een schoenmaker, stomerij en fotoshop. Deze zelfstandige winkeltjes werden gerund door plaatselijke ondernemers.

groente-en-fruit

Ook bijzonder was de introductie van de tapis roulant, de roltrap zonder treden. De primeur bij Dirk ging naar de vestiging in Zaandam. Het was een opmaat naar de huidige winkelinrichting van Dirk. Die lijn werd duidelijk bij de opening van de 100ste Dirk-vestiging – tegenover de RAI in Amsterdam – in 2012.

De inrichting van ‘nummer 100’ toonde aan hoe de prijsvechter zonder poeha met de tijd meeging. De nieuwe winkel telde maar liefst 950 m2, ingericht conform de laatste ‘state of the art’. De overige winkels volgden snel, ook omdat er in 2014 nog een grote stap voorwaarts werd gemaakt met de letterlijk samensmelting van alle Dirk van den Broek-organisaties tot Dirk. Dat gold niet alleen voor de filialen van Dirk van den Broek, maar ook die van Bas van der Heijden en Digros.

brood

De samensmelting groeide uit tot een enorme operatie. Met winkels die vanaf dat moment ook op de vloer precies dezelfde formule door voerden. Menig filiaal ging voortvarend te werk met de introductie van noviteiten, zoals in Apeldoorn waar een broodsnijmachine voor de klant werd geplaatst.

Sinds 2016 zijn zelfs alle Dirk-supermarkten met een bake-off afdeling van een broodsnijmachine voorzien. Het past goed in een rijke traditie van primeurs en vondsten van Dirk om winkelen makkelijker en goedkoper te maken.