Menu Er is nog meer
1962

Het gevecht om de beste prijs

In 1962 pikt Dirk van den Broek het niet langer. Hij trekt ten strijde tegen de te hoge verkoopprijzen die de merkfabrikanten hem opleggen. Met een prijzenoorlog als gevolg.

Te hoge prijzen van fabrikanten
In 1962 bepalen A-merkfabrikanten nog voor welke verkoopprijs een product moet worden verkocht. Dirk van den Broek is het daar niet mee eens. Die verkoopprijzen zijn veel te hoog. Dirk van den Broek wil gewoon zelf zijn verkoopprijzen bepalen. Hij creƫert inkoopvoordeel door kostenbesparing, efficiƫnte bedrijfsvoering en groot in te kopen. Zo kan hij de producten goedkoper aanbieden aan de klant, maar dat mag dus niet. Het teruggeven aan de klant van het inkoopvoordeel in de vorm van lagere prijzen is verboden.

Prijzenoorlog
Dirk van den Broek ontketent een prijzenoorlog. Hij verlaagt zijn prijzen. A-merkfabrikanten die niet voor rede vatbaar zijn, stoppen hierdoor met leveren. Dirk van den Broek importeert zelfs producten uit het buitenland om te voorkomen dat de schappen leeg raken. Ruim 15 jaar later – in 1977- zwicht de laatste A-merkleverancier.

Consument als grote winnaar
Met de strijd tegen de vastgestelde verkoopprijzen verricht Dirk van den Broek baanbrekend werk. Met zijn prijzenoorlog legt Dirk van den Broek de basis voor het prijsbeleid zoals we dat nu in alle supermarkten kennen. Supermarkten zijn voortaan vrij om zelf de verkoopprijzen te bepalen. Met de consument als grote winnaar. En Nederland wordt prijsbewust. Met dank aan Dirk van den Broek die blijft strijden voor de laagste prijzen van ons land.

1962 prijzenoorlog

Zelf een leuke ervaring met Dirk die je wilt delen?

Heb je zelf ook een leuke ervaring over Dirk of een mooie anekdote over 75 jaar Dirk van den Broek? Deel het met ons. Dat kan van alles zijn. Als het maar typisch Dirk is. Kortom: leef je uit! We nemen natuurlijk even contact met je op!

Je naam:

Je e-mail adres:

Je verhaal: